چندوقتی است که اخبارهای گوناگونی از Windows 12 به گوش می‌رسد. اکنون مایکروسافت سرنخ و نشانه مهمی از این سیستم‌عامل جدید به ما نشان داده است که احتمال می‌رود این نسخه در آینده ای نه چندان دور عرضه شود.

طبق گزارش XDA Developers، اخیراً ردموندی‌ها شماره بیلد ۲۷۵۴۷ را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده‌اند که جهشی بزرگ نسبت به بیلد قبلی به شماره ۲۶۰۴۷ است.

این شماره شاید خیلی عجیب و غریب به نظر نرسد، اما مایکروسافت معمولاً در هنگام انتشار نسخه جدید Windows ، شماره ساخت اصلی را تا این حد تغییر می‌دهد. گزارشگری به نام «زک بودن» در رسانه اجتماعی (twitter) X به این موضوع اشاره کرد که لایه توسعه ویندوز از ni_release به ge_release تغییر نام داده است. ni_release به نسخه‌های Windows 11 مربوط می‌شود و ge احتمالاً برای نسخه Windows 12 است.

ge دراصل مخفف کلمه Germanium، اسم رمز Windows 12 است. انتظار می‌رود این نسخه تغییراتی کاملاً جدید داشته باشد؛ دقبقا درست مشابه سال ۲۰۲۱ که مایکروسافت Windows 11 را با قابلیت‌های خیلی متنوع عرضه کرد.

نسخه بهبودیافته هوش مصنوعی Copilot در Windows 12

احتمالاً نسخه پلتفرم ژرمانیوم تغییرات بزرگی به‌همراه خواهد داشت. این تغییرات به‌ویژه برای نسل جدید دستگاه‌های مبتنی بر ARM که دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon X Elite خواهند بود، مهم تلقی می‌شود. مایکروسافت وعده بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای را برای کامپیوترهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM داده است و به‌نظر این بهینه‌سازی در Windows 12 وجود خواهد داشت.

البته تغییرات مهم دیگری نیز مورد انتظار است. به عنوان مثال نسخه پیشرفته و بهبود‌یافته هوش مصنوعی کوپایلوت قرار است در قسمت‌های مختلف رابط کاربری Windows 12 وجود داشته باشد. همچنین تغییراتی در منوی Start و بهبودهای مختلف در مصرف بهینه انرژی مورد انتظار است.

البته بیلد داخلی جدید لزوماً به این معنی نیست که به زودی آن را در برنامه Windows Insider مشاهده کنیم. احتمالاً مایکروسافت در سال جاری میلادی یک به روزرسانی کوچک برای Windows 11 ارائه کند. اما کسانی که در کانال قناری ثبت‌نام کرده‌اند، شاید فقط چند هفته بیشتر منتظر بمانند تا نسخه Germanium را امتحان کنند. بنابراین در هفته‌های آتی متوجه می‌شویم که این سیستم‌عامل چه ویژگی‌های جدید وهیجان‌انگیزی خواهد داشت.

برای مطالعه مقالات و اخبار روز با اکسین مگ همراه باشد.